Chang Khong

Hallo allemaal,

Een reisdag als vandaag. Van Chang Rai naar Chang Khong.

Tijdens de douche wassen we zoals elke dag onze onderbroek. We willen niet teveel op de rug dragen dus we hebben er ieder 4 bij ons. Die hangt dan te drogen of gaat mee in het net van de rugzak.

Ontbijt en (eventueel) per Tuk Tuk naar het busstation. Daar kiezen we de mooiste lelijke oude bus uit en bekijken de timetabl. Lekker kopje koffie en onze plaatsen kiezen we op grond van de stand van de zon t.o.v. de reisroute, niet in de zon zitten dus!

Onderweg genieten we van de prachtige natuur: bomen met van die grote bladeren, bomen met fel gekleurde bloemen, bougainville, kokospalmen en bananenbomen. Prachtig.

Kleine dorpjes waar veel huizen op palen staan> Wij dachten eerst vanwege wateroverlast of viez dieren, maar denken nu at het vooral schaduw creeert. Daaroner kunnen ze handeltjes drijven, hun auto stallen, er lopen ook kippen rond.

Bij aankomst in het dorp inchecken en eten. We zitten in een mooie donkerbruin houten guesthouse, met loggias rondom. Na de lunch hebben we ons laten masseren: dit keer was het zelfs twee uur. We zitten weer heerlijk los!

Tot op dit moment zaten we op het balkon van het uitzicht op de Mekong te genieten samen met een nederlandse jongen die vier maanden aan het trekken is. Gezellig!

Ik word ondertussen erg afgeleid, omdat ik word aangevreten door de muggen. Ik heb me niet ingesmeerd, maar heb wel netjes malarone geslikt.

In Chiang Mai zijn we naar een night safari geweest en at was ontzettend leuk. We reden in het donker in een open bus door verschillende parkgedeelten n als we een diersoortnaderden dan gingen van opzij de lampen van het busje aan, waardoorwe ze goed konden zien. De gids vertelde allerlei grappige verhalen. Zoals bijvoorbeeld dat de twee nijlpaarden uit een Duitse dierentuin kwamen en daar verwend waren met appels. Omdat appels in Thailand te duur zijn moesten ze de dieren wel leren bananen te eten. Zijn manier van vertellen was veel leuker dan ik nu vertel!

De tweede dag in Chiang Mai hebben we scootertjes gehuurd en zijn we naar Mae Sae Valley gereden. Voornamelijk om het olifanten educatiekamp te zien. Daar woonden we een show bij en dat was echt geweldig! Ze konden voetballen. Zo raapten ze met hun slurf een bal op van de grondm lieten hem vallen en schopten hem ook nog raak weg. Er stond een olifant in het doel en als die een doelpunt had voorkomen bedankte hij voor het applaus door zijn poten naar voren testrekken. Maar als een andere olifant ver weg van het doel had geschoten, dan schudde hij met zijn hoofden bewoog zijn poten opzij. Erg leuk om te zien. Ze konen ook schilderen en dat was wonderlijk. Ze kregen een penseel in hun slurf, brachten de slurf tot dichtbij het doek. Hielden stil en raakten zeer geconcentreerd (de oren flapperden bijvoorbeeld niet meer). Dan in een snelle beweging brachten ze de kwast precies op de goede plek. De olifant die voor onze neus stond maakte rode bloemen op steel op een groene ondergrond (gras). Wim, je zou ervan genoten hebben!

Je kon er ook een ritje maken, maar dat hebben wij niet gedaan, wij haden al een scooter! Daarna hebben we nog flink gewandeld in een botanische tuin.

Ik ben nu bij met onze belevenissen tot nu toe. Wij gaan morgen op een boot de Mekong af en zullen nu even een tijdje niets van ons laten horen.

Mam, heb je wel tijd om mijn verhalen te lezen nu je zo druk bent met verhuizen?

We wensn jullie het beste toe en tot de volgende keer!

Rens en Laetitia

klaartje

Wat een fantastische ervaringen, je ziet het voor je als je het schrijft! plus aanvullende foto's. zou zo die reis willen nadoen! liefs klaartje

Ank

Hallo Rens en Titia,
Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik wil ze over een paar weken ook nog wel een keer live horen. Fijn, dat jullie zo genieten. Liefs, Ank

Wim van den Boomgaard

Hoi Rens en Laetitia,

Leuk om jullie reisverslagen te lezen en de foto's te bekijken. Alles goed? Zo te lezen wel.
Ik heb met plezier het no-nonsense verslag van Rens gelezen. Een opsomming van feitelijke waarnemingen gecombineerd met een stellingname en persoonlijke beleving. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Ik vroeg me wel af hoe het zat met de film en de stewardessen in het vliegtuig. Beide spannend? Ging het nu om "het in de weg lopen" of "de focus in je aandacht". Rens, het kan kort, maar wel volledig zijn in je verslaglegging!
De schilderende olifant heeft me ook beziggehouden. Wat een kleurgebruik! en een compositie! en een fijne motoriek! En deed de olifant het allemaal uit het hoofd (de kop)? Ik zie het geschilderde object niet op de foto. Of stond er een mijnheer naast met een voorbeeld foto?
We horen het wel, veel plezier en liefs, Wim.
PS.Het kabinet is vannacht gevallen. We hebben de afgelopen dagen weer genoten van het effect van de grote openheid en duidelijke communicatie met name binnen het CDA-kamp.

Wim

Hoi Wim,
Ja, het was uit het hoofd en precies geplaatst zonder ingrijpen van de begeleider. Die gaf alleen elke keer de kwast aan.
Wij denken wel, dat onze olifant altijd alleen maar dit plaatje maakt, zoals anderen hun plaatje maken. Ongelooflijk precies he?
Echt bijzonder.
Tot de volgende keer! Groetjes